Wednesday, November 23, 2011

~~urm~~

penantian satu penyeksaan...mmg pon..klu dlu mase cuti sem 2 3 bulan mcm kejap jerk..nowdays dh abes blajo..baru jerk lbh kurang 2 bln lebih tp dh rase mcm 2 taon ak rase..ntah ape kwn2 ak buat skg ek?kje ape diorg?msg2 mencari haluan sendiri pas abes blajo..yg kawen terus kawen..yg bujang terus menanti..yg terus membujang pon ade gak..ak kew??opps!! hahaha..tp ape2 pon hidup perlu diteruskan..macam mane sekalipon jgn berhenti mengharap..teruskan mengharap dan teruskan menanti..pasti akan ade sinar yg akan muncul disebalik kesabaran kite ni..Allah maha besar lagi maha mengasihani...Ameen!!

p/s: masih mampu utk bertahan ^_^

Friday, November 4, 2011

Penyagak sistem pendidikan negara!!

~~urm~~




ntah kenape semakin hari semakin hilang semangat ak..semangat nk jadik guru semakin pudar di jiwa..bukan disebabkan kecewa dgn pelajar yg nakal..sekolah yg buruk..tp kecewa dgn pihak yg berwajib yg seolah2 tidak menghargai pengorbanan kami pelajar2 ismp yg bertungkus lumus menimba ilmu utk berhadapan dgn situasi pendidikan negara yg mendatang..penat jerih selama 4 tahun menimba ilmu langsung tidak dihargai..kepakaran yg ada di arena pendidikan terbiar dan sia2 begitu sahaja..inikah kesudahannyer?mase depan kami pelajar ISMP dirampas begitu sahaja oleh golongan penyagak yg mengelarkan diri mereka pendidik GSTT!!siapakah GSTT ini?mereka ini adalah golongan sokongan guru yg berperanan membantu mengantikan staf pendidikan di sekolah sementara menunggu pelajar ISMP tamat belajar selama 4 tahun..namun setelah selesa berada di sarang ISMP mereka mula lupa diri..meraka cuba dan telah pon berjaya menghalau dan menjadikan ISMP sebagai pengemis dan merempat di sarang sendiri..itulah mereka  penyagak GSTT GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH!!! TIDAK TERLATIH YA!! sedarlah wahai GSTT..kamu hanyalah bantuan sokongan yg sementara..jgnlah terlalu pentingkan diri sendiri..kamu hanya pemusnah mase depan ank bangsa negara..jikalau benar kamu berdarah dan bercita2 untuk jadik guru yg bitara, ak cabar korang tuk amek ISMP dari mula!!amek ujian MEdsi dan lepaskan temuduga..itu bukti klu betol2 kau mmg ade nilai n jiwa nk jadik guru...


ckopla ISMP bersaeng dgn pelajar KPLI dan DPLI..sekurang2nyer DPLI n KPLI belajar selama setahun utk menjadi guru wpon itu masih tidak memadai tp masih boleh diterima..tp GSTT mmg lgsung xlayak digelar guru!!bersyukurlah kerana kamu GSTT diberi pelung utk merasa dan menikmati menjadi guru selama ini..seterusnya serahlah kepada yg pakar ddalam bidang ini iaitu ISMP!!


p/s: kepada KPM sedarlah akan kesilapan ini!!kami bukan menentang apetah lagi nk derhaka kepada negara tp kami hanya menuntut hak kami selaku rakyat yg berhak!!!

Wednesday, October 19, 2011

masalah kwn kiter??

~~urm~~

hidup ni mmg pnuh dgn dugaan n cabaran..setiap org akan mengalaminyer..xkire sape..hatta nabi pon diduga dlm kehidupannyer..so nk cter sket hidop ak skg mmg dlm dugaan btol..mcm2..hal kje..diri ak..hal cinte..tp xpayah la nk cter kt cni ek..mls nk mntk simpati org..xpew..masalah ttp akan dtg..n masalah juga akn hilang dgn sendirinya suatu tika nanti..cam lagu lenka tu..
" trouble is a freen of mine " xcye u all layan lagu ni lenka ni k...



layan dh??betolkan ape yg ak ckp tu..hahaha...

~~urm~~

Saturday, October 1, 2011

verangan di pg hari...^_^

~~abc~~

bgn pg jerk terus verangan...tp verangan yg pelik sket kali ni..bese verangan nk jadik herry potter..superman..batman..tp kali ni laen sket..nk jadik "angel"..bole???ko mampu??


nk jadik angel ni bole x??nmpk suci jerk..hehe..


klu ni ok x?tp mcm angel kesepian jerk..haha


yg ni amcm??hohohoho..sexy sgt lew..meraung setan2 tgk ak nnti..hik3..


yg ni best..nmpk cool kn??kepak die sblh itam sblh putih..msti angel ni noty2 sket..hik3..nk jadik angel ni r..^_^


p/s: verangan xpew..tp jgn smpi khayal ok..dose..^_^

~~abc~~

Wednesday, September 28, 2011

sejuknyer

~~urm~~

sejuk btol klu kje ari2 dlm blk aircond ni r..tp nk wat camne kn..kje...so skg terime la azab kecil..tekak sakit n seseme...hopefully xmelarat smpi demam la kan..huhuhu..so smbg blk kje!!!

p/s: sakit penghapus dose..^_^

                                              ~~urm~~

Sunday, September 25, 2011

feeling jerk..

~~abc~~

korang penah x dgr lagu ni???best jgk..insaf lagi touching hokey...^_^






syahdu hokey..

~~abc~~


Saturday, September 24, 2011

~~~abc~~~


wallaweh...lme siot ak tidokan blog ak neh..hahaa..nk kate bz xjgk..bkn ape..xde mood rase nk menaip..ni pon ak update sbb ade member yg tego npe lme xupdate..so demi tidak mengecewakan die ak pon update la sket ek..lg pon just nk announced yg ak ni masih lg idop n sehat serta waras..hahaha..btw..now xbole nk  pjg sgt post..pasal jp lg nk g open house..artis ok..(skg dok kl kwn2 artis jerk ) hahaha...blk kank ak update lew lg k..chowwwWWW ^_^

Friday, August 26, 2011

Pesananku untuk kalian..


Pesanan terakhir untuk anak-anak “pertama” ku

Hari ini berjalan seperti biasa..aku bertolak dari rumah 10 minit awal dari biasa iaitu 6.20am dengan meredah hujan lebat disubuh hari..namun perasaanku hari ini sgt berbeza kerana hari ini adalah hari terakhir aku menjadi guru di SMK Datuk Menteri. Datang ke sekolah hari ini dengan penuh emosi. Emosi yang bercampur antara gembira dan sedih. Gembira kerana aku telah berjaya naik satu anak tangga dan sedih kerana terpaksa meninggalkan pelajar-pelajar aku yang telah aku didik selama ini. Terasa masa begitu singkat dengan mereka. Masih banyak benda yang belum aku selesaikan dengan mereka dan hari ini aku perlu meninggalkan mereka disini. Perjuangan mereka perlu mereka teruskan. Begitu juga dengan diri aku sendiri. Kita masing2 ada perjuangan yang perlu ditunaikan. Itu sebenarnya telah menjadi tanggungjawab kita.

Kamu semua selaku pelajar perlu berusaha bersungguh2 mencari sebanyak mana ilmu pengetahuan untuk diri sendiri dan generasi akan datang. Didik diri kalian dengan ilmu yang ada. Perbaiki diri sendiri dan diri orang lain selari dengan ilmu yang diperolehi. Jangan pandang ke belakang lagi. Gerak maju mara terus ke hadapan. Kita sudah tidak punyai masa sekarang. Berusaha untuk berjaya di dunia dan akhirat adalah impian kita bersama. Jadilah seorang pelajar yang berwawasan. Pelajar yang mempunyai harapan untuk masa depan. Jangan lalai lagi wahai sekelian pelajarku. Kejayaan adalah impian kita semua. Tanpa usaha mustahil ia bersama kita. Usaha yang berterusan di samping doa yang berpanjangan serta tawakal insyaAllah kejayaan adalah milik kalian.

Tiada kejayaan semudah A,B,C…tiada jalan pintas untuk mencapai cita2.. Menyesallah sekarang kerana kesilapan hari ini…jangan menyesal dikemudian hari. Biar hari ini kita menyedari kita silap, dari kita sedar setelah tua menjelma. Semua itu hanya sia2 kerana kita tidak mampu mengembalikan masa. Masa yang lalu akan terus berlalu menjadi memori kenangan hidup kita. Biar memori kita dipenuhi dengan kejayaan dan kenangan yang boleh menjadi contoh kepada anak cucu kita nanti. Jangan jadi manusia yang nanti akan malu pada diri sendiri dan anak cucu kerana masa muda kita tidak ada satu pun cerita gemilang yang boleh dijadikan teladan.

Sayangi sekolah kita dan berbanggalah dengannya. Di sini kita kenal diri. Di sini kita kenal rakan. Di sini kita kenal erti kasih sayang antara manusia dan di sini juga kita mengenal dan mendapat banyak ilmu. Pertemuan dan perpisahan satu perkara mutlak yang perlu ditempuhi oleh kita manusia. Perpisahan bukan bererti putusnya silaturrahim. Perpisahan memberi kita nikmat dan pengajaran betapa nikmat dan besarnya erti pertemuan dan persahabatan.Tanpa perpisahan kadangkala kita lupa diri…yang mana kita dihargai dan perlu menghargai. Dengan perpisahan inilah mengajar kita akan bernilainya pertemuan ini walaupun hanya sekadar 14 minggu ( 3 bulan ). Pertemuan yang sangat bermakna bagi cikgu…kerana Allah telah menganugerahkan anak-anak "segera" yang nakal, rajin dan bersemangat untuk belajar. Teruskan semangat kalian. Gilap dan silaukan semangat itu agar tidak pudar dan malap!!

Pelajar-pelajarku yang dikasihi. Kelak kalian berjaya jangan lupa datang jumpa cikgu..Datang membawa berita gembira yang kalian telah berjaya dan membuktikan yang cabaran telah berjaya dicapai. Datang untuk menidakkan bahawa sangkaan dan herdikan cikgu selama ini sama sekali tidak berasas. Kamu datang dengan berita gembira yang menunjukkan kamu telah berjaya menjadi "manusia" dan berupaya menjadi pencorak generasi "manusia" berikutnya. Cikgu sedikitpun tidak mengaharapkan hadiah besar,mahal lagi berjenama dari kamu semua…cikgu hanya minta kalian untuk berkongsi cerita kejayaan kamu selaku anak-anak "pertama" cikgu untuk dihebahkan bahawa cikgu juga ada anak-anak yang berjaya.

Pelajar-pelajarku yang dikasihi…Setelah kita berada di atas jangan lupa pandang ke bawah. Kita asalnya dari bawah, jangan jadi manusia yang sombong dan bongkak dengan ilmu dan kejayaan yang dimiliki .Ilmu dan kejayaan bukan menjadikan kita bongkak tapi untuk mendidik jiwa dan hati bahawa keberkatan dan kelebihan ilmu itu adalah nilai yang tidak ternilai sebenarnya. Buat semua anak-anak “pertama” cikgu...Kalian pelajar terbaik pernah saya miliki dan kenali. Kalian banyak mengajar saya erti pengorbanan dan kesungguhan dalam menjadi seorang pendidik dan penjaga. Terima kasih atas kerjasama dan sokongan yang diberikan. Kenakalan dan kemesraan kalian yang banyak membantu mengubat kesedihan dan perasaan cikgu telah membuatkan kita berada sangat "friendly" dalam semua hal..dan dengan itu juga membuat hati ini berat untuk menyatakan “selamat tinggal untuk kalian”. Lepas ni sunyi la sikit kelas kan sbb cikgu dh xde nk marah2 or denda awk semua sbb bising n malas wat kje sekolah lagi..^_^...

Akhir kalam untuk semua. Maafkan diri ini atas segala kesalahan dan kekasaran bahasa yang disengajakan atau tidak sengaja. Walau dimana kita berada kita masih bersaudara dan matlamat kita tetap sama. Untuk pelajar-pelajar cikgu..cikgu sharel sayang kamu semua!!!

Wassalam

Chareltzsensei..


07.00 am

26 Ogos 2011 ( Jumaat )

Bilik Guru Ting. 6

SMK Datuk Menteri

Friday, August 19, 2011

ak muslim!!


~~~urm~~~

setelah melihat dan mendengar dari akhbar2 tempatan berkenaan penyebaran agama kristian kpd umat melayu islam baru2 ni..ak terasa gatal tgn plk nk ngulas n komen ape yg berlaku..sbnrnyre gejala penyebaran agama lain ( kristian ) kepada umat islam telah pon dilakukan oleh pendakwah2 kristian ni sejak ak sekolah menengah lagi..pelbagai taktik kotor yg digunekan oleh " haji2 salib " ni..klu dlu ade cerite yg mengatakan mereka menggunakan aer suci mereka "holy water" tuk memesongkan umat islam yg nyata tidak berkesan kpd umat islam..kemudian mereka menggunakan pendekatan memberi sumbangan kebajikan kepada msyarakat luar bandar yg berada dlm kesusahan dlm hidup khususnya dengan memberi wang kpd mereka dlm menarik org islam ( melayu ) tuk masuk kristian..skrg ni merekan cube memesongkan akidah umat islam yg lemah ni dgn menjamu mereka mkn di hotel2..membuat tusyen percume pd anak2 miskin islam..terlalu licik perbuatan mereka ini..dlm menjalankan tugas syaitan laknatullah ini mereka berani tuk melanggar kesucian agama lain khususnya islam yg ternyata agama rasmi persekutuan..kekesalan bertambah apabila ada sebilangan orang melayu sendiri yg gagal utk mempertahankan kesucian agama islam khususnya mereka yg yg bergelar "amirulmukminin" apa tugas sebenar mereka sebagai pemimpin??xkira pro kerajaan mahupon pembangkang..pd ak mereka sama saje dlm memberikan kenyataan dlm konteks agama ini..masing2 dok berlapik..masing2 dok nk jage aty kwn..sedangkan kwn tu ade nk jge aty n maruah agama kita ( islam )??pemimpin pembangkan jgn citela..terus terang menyalahkan JAIS sbb buat serbuan terhadap satu majlis keagamaan org kristian..siap melutut minta maaf semata2 nk raih undi org kristian ni..plg teruk ble ade yg melayu yg dok nyokong tindakan MB yg ntah pape tu..sgt menyedihkan bg ak..xkurang jugak menteri2 kabinet yg islam ni..masing2 diam..xde sape pon berani nk bersuare??mane KDN??mane menteri di jabatan perdana menteri tuk agama islam??dr.masyitah??dr.jamil khir??pm?tpm pon wat knyataan sgt mengecewakan..ngulas berkenaan sekolah tusyen yg dianjurkan oleh "haji2 kristian" yg jelas memesongkan ank2 islam pon dok ckp berlapik2..siap slhkan mak bapak plak sbb xmemantau ank2..ade kew camtu??npe takut sgt??knpe menteri2 skrg ni sgt penakut??cbe klu orang melayu sndirik yg wat salah..kemain korang kn...asal org bukan melayu wat salah asek nk berlapik2 jerk ckp..nk ambik tindakan pon xberani..termasukla kes "bersih" aritu..klu ikutkan undang2 tertinggi negara kita org yg menderhaka pada YDPA layak utk dilucutkan kewarganegaranyer..( rujuk buku perlembagaan ) tp npe KDN dok ttop mlot???xberani nk ambik tindakan??dlm kes pnyebaran kristian dlm penganut islam jugak telah dinyatakan bahawa ianya salah!!dlm perlembagaan persekutuan pon dh jelas ckp dlm PERKARA 11 KEBEBASAN BERAGAMA fasal(4) Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam. xkop lagi ke kenyatan undang2 ni???masih xpaham kew??menteri2 yg terlibat masih bute undang2 kew??tlgla amek tindakan kpd "haji2 salib" ni..mereka ni lgsg tidak menghormati undang2 negara kita..org mcm ni wajib diberi pengajaran..pd org2 islam khususnyer Melayu yg mmg lemah imannyer sedar2la..islam agama kita..kita dilahirkan automatik sebagai muslim adalah satu anugerah yg tidak ternilai oleh Allah..jgn anugerah ni korang buang mcm tu jek..org arab pon belom tentu islam bile die dilahirkan taw..bagi mengatasi masalah ni ade 2 cadangan dari ak..klu rase bgus g amek..xbagus korang bgla yg lbh baik..

a. kpd mnteri penerangan yg bertanggungjawab beri penerangan pd rakyat jelata, ko g la copy byk2 buku perlembagaan persekutuan..highlightkan bab2 sensitif dlm negara ni yg mmg xbole disentuh dan dilanggar oleh mana2 pihak..khususnye Perkara 11, 152 dan 153. bagi pada semua rakyat..budak sekolah n plg pnting bg pada semua pemimpin2 agama kt malaysia ni..xkirela die agama ape pon..sbb ak yakin org2 kg n rakyat masih bute apa itu buku perlembagaan..silap2 buku perlembagaan pon diorg xtaw camne rupe die...dari dok sebok bg laptop percume pade student yg digunekan tuk FB n tgk citer pelik2..baik bagi buku ni..

b. kpd KDN yg tugasnyer xubah seperti datuk temenggong zaman kesultanan melayu, g jalankan tanggungjawab anda..sape2 yg berani dok langgar undang2 g tahan..masuk penjara kew..ape kew..jgn dok kuakan kenyataan jerk..tgn n kaki tu kne gerakkan jgk.."haji2 salib" ni xtakot pon klu takat cakap mlot jerk..klu perlu bwk keris bwk skali keris tu...

c. pd PM n TPM paham2la tugas anda..anda khalifah..anda pemimpin umat islam..jatuh bgn islam di tangan anda sekarang..ak percaya pda korang berdua..wpon korang cme bersongkok ak masih yakin pada korang tuk jg agama islam..dari pakcik2 yg beserban yg mmg ak dh xyakin tuk jge islam kite ni..

korang semua jgn takut..kami rakyat akan sntiase patuh pada arahan korang selagi korang letakkan islam di tempat yg tertinggi..DLM MENEGAKKAN ISLAM KORANG JGN BERKOMPROMI!!

p/s: pada bukan islam..jaga2..kami rakyat Islam khususnyer org Melayu sudah lame bersabar..jgn sampi kesabaran smpi ke kemuncaknyer..apabila harimau sudah terjaga pasti ada yg terkorban..klu org melayu di kg2 hilang sabar kami xkan bersuare lagi dgn mlot..hanya senjata menjadi penyelesai masalah..

p/s: ak sdr ape yg ak tulis ni akn mngundang bhye tuk diri ak..tp ak berani kerana agama ak..Islam agamaku..
~~urm~~

Tuesday, August 16, 2011


~~abc~~

adehh..arini ak sgt2 lew mengantuk..klas xde..sgt free..so disebabkan ak free, maka khidmatku digunekan dgn sepenuhnyer oleh sipembuat relif tuk bg relif clas kt ak..haha..xpewla..adatla..nme pon kojer..relif pon slh satu kojer chekguu..so terime jerkla..tp ni la masalahnyer bile jge relif..mate ak akn mengantuk tahap dewa langit..haha..kne plak skg ni kne jge exam trial PMR..lgila ngntuk..bdk2 sumer ckp " pergh..klu cikgu sharel yg jge exam mmg xde chance la nk tiru " haha..pdnla muke korang..dh nme pon exam..mane bole tiru??ak dlu exam kt sekolah xde peluang lgsg nk tiru taw..so disebabkan ak bosan jge exam + ngantuk, ak mulela wat kje gile..nk taw ape?? so dgn rase bggenyer ak bgla jawapan 1 2 pd mane2 bdk2 yg ak rase perlu tlg ( tp ak xpastila betol ke x? ) hahaha...satu lg kje ak adalah wat2 terlanggor meja budak ( ats nasihat sorang kwn baek akk neh )..nnt tulisan diorg xcantik mcm tulisan ak..terconteng sane sini..hahaha..tula kje ak klu jge exam..tp xpew..ape yg ak wat ni adalah bg mane2 budak2 yg ske tido mase exam..ade kew exam bole tido??jawapan plak ntah pape jerk diorg ni..soklan objektif abc 50 soklan, tp jawapan semua die ltk A jerk??bole camtu??hurm..pelajar zaman skrg..pelik tol..haha..^_^

~~abc~~

Sunday, August 7, 2011

sejuk lew...


~~abc~~

sejuknyer pg2 camni..nk mkn sahur pon xde slera..so cambiase..sahur light2 jerkla..asal sahur..yg pntg berkat..tp seriusly pose agak berbeza bile kiter dh meningkat dewasa..beza pose mase zmn bdk2 dlu..ltkla ape pon mase sahur or buke..kompom ak bedal abeskan..smpi pas buke tu kompom mak ak keruk2 pwot ak yg comel mase tu ngn senduk...org tue2 kate klu buke kekeyangan sampi xlarat nk bangun kne keruk pwot ngn senduk bg kuakan sket mknn yg sendat tu..bole kew??so klu skg dh beso ni ak rase xbole dh nk pki senduk..kne pki gayung..haha..tp tula hakikatnyer...skg ni klu buke pon ak dh xde sgt gile mknan..smpi g bzr pon ak xtaw nk beli ape..dlu klu kecik2 kompom spnjg gerai tu ak beli..klu bole ngn toke2 bazar tu ak nk borong..haha..plg feveret aym percik..dlu bpk beso gle aym percik..skg???dh mcm ank ayam jerk ak rase..tgk pon xde slera..yela aym mhl kot..^_^

~~~abc~~~

Friday, July 22, 2011

salah sape???


~~urm~~

di mane silapnyer??apabila pelajar memberontak..melepaskan marah yg terpendam di dlm fb, bakar kete cikgu, bakar sekolah,simbah kereta cikgu dgn cat atau pancitkan tayar kete cikgu..di mana silapnyer??adakah mmg salah pelajar itu??atau salah guru yg gagal mendidik mereka??satu persoalan yg perlu dirungkaikan oleh para pendidik yg bergelar guru..namun yg pasti setiap pendidik itu ada caranya yg tersendiri ( kate2 bg guru yg bersifat ego tinggi )..padehal??now..disini ak nk membincangkan satu isu yg pade ak agak penting..yg mane cara yg terbaik untuk membetulkan seorang pelajar yg bermasalah??adakah dengan memaki hamun??mengherdik??memalukan pelajar tersebut dikhalayak ramai??memukul pelajar sesuka hati?? itukah cara yang terbaik oleh seorang guru utk mendidik pelajarnye??atau dgn mendekati mereka..menyelami perasaan mereka..sekaligus memahami kehendak mereka..akhirnya serasikan antara kehendak dan keperluan mereka dgn peraturan sekolah...bukankah itu lbh baik??sepanjang ak mempelajari ilmu selok belok utk menjadi seorang pendidik,ak telah diajar oleh seoarang profesor yg sgt berpengalaman dlm menjadi seorang guru..khidmatnyer sbg guru telah diperturunkan oleh beliau kpd kami semua pelajar di UPSI ( xperlu sebut name ek )..beliau menyatakan bahawa " mendidik pelajar biar melalui cara psikologi yg mantap,hamoni,lembut,tegas tp bukan dgn kekasaran..kekasaran hanya membawa kesan buruk kpd pelajar malah mencerminkan keperibadian seorang guru tersebut yg jelas sgt tidak baik "...xsalah menghukum pelajar sekiranya mereka melakukan kesalahan..klu pelu rotan..rotanlah...tp adakah perlu menampar?melempang?di dalam Islam sendiri kita dilarang utk melempang @ menampar pelajar..klu perlu memberi kesakitan kpd mereka sbg peringatan ckop hanya sekadar dgn merotan krn rotan adalah medium terbaik dlm mendidik manusia..namun apa yg terjadi masa kini??...hurm..fikir2kanlah..

Friday, July 15, 2011

teman di kala keseorangan...


~~~abc~~~

nowdays ak de pets baru!!! sepasang ikan laga!! nama die Won Bin n My Girl..mlm neh nk tido ngn diorg..

pets lame nme die Tommy n Cici..sepasang kure2..dh beso dh ak bele skg..kuat mkn tol..haha...

p/s: bele la pets bg mghilangkan rase bosan dan kesunyian..teman di waktu keseorangan..

~~~abc~~~

Sunday, June 26, 2011

rombongan cikgu areltz!!


~~urm~~

smbil lyn lg hindustan..ak sorang2 dok opis ni..tggu dak2 laen n cikgu2 nk g rombongan...ayoo..rombongan okee...lme ak xgne perkataan ni..haha..so ni la antara tugas di luar bidang seorang guru..tension dok ngajo dlm kelas kiter bwk diorg ni jenjalan..haha..so aktiviti mcm besela..melawat tempat2 menarik ( tempat skema2 )..xpayahla ak ckp ktne ek..korang sedia maklum..so sementare nunggu kehadiran mereka2 ni ak melepak lew sorang2 dlm opis neh..yg ptg bkk lmpu semua bia terang..jgn smpi ade byg2..hahaha..jgn sebut ape2..lalalala...

~~urm~~

Thursday, June 16, 2011

ini janji cikgu pada kamu!!


~~urm~~

kehidupan berlalu seperti biasa..kebiasaan yg tidak asing bg ku..ya mnkin ia agak janggal bg org lain..namun itulah hakikat yg perlu ak terima seadanya..sejak ak bergelar guru ( baru pektukel ) ade beberapa perkara terjadi yg mgkin agak ssh ak nk ceritakan..ade yg menjadi masalah..ade yg mencuit hati..ade yg menaikkan darah ak..dan ade jgk yg btol2 mnyentuh perasaanku sbg seorang guru..itulah jiwa seorang guru..segala2nya bercampur gaul sebati menjadikan kehidupan seorang guru semakin mencabar..ya..mgkin pd zahirnyer ak seorang guru yg ceria..sentiase senyum di setiap waktu..kdg2 grg jgk..klu setakat tengking student..jerit2 kuat2 tu perkara biase..guru mne yg xpernah tengking student bknla guru nme die..urm...sshnyer nk jdk cikgu ni rupenyer..

semalam de satu parents dtg sekolah ngn sorang ank die ni..hajat nk dftarkan ank die ni sekolah tmpt ak ngajo..bdk ni seorang yg bijak dan pandai berdasarkan kpd keutusan spm yg die tjuk kt ak n guru2 kt opis..kesungguhan die nk blaja ckop mengkagumkan ak sbg guru..begitu jgk mak n ayah die yg sggup hantar ank die dftar kt sekolah ak ni..padehal sek ak ni sgt jauh dari umah die..tp malangnyer...die cme mampu untuk dftrkan diri jerk..yew..hanye sekadar dftar name masuk sekolah..sdgkan die terpakse dicutikan selama hampir setengah tahun!! die sgt berminat untuk belajar tp sygnyer die xmampu dari segi keadaan kesihatan..pnyakit ape die alami biarlah rahsia..tp mmg doktor mintak die berehat kt rumah smpi ujung tahun ni..kesian x?? disebabkan keptusan spm die sumer A ( B de kot 1 ) telah melayakkan die diterima masuk matrikulasi dlm bidang ekonomi..tp die terpaksa menolak pasal keadaan kesihatan yg tidak mengizinkan..namun die xpatah semangat..die nk jgk blaja..dan dgn itu die ambil keputusan tuk amek form 6..tp tulah..die berusaha utk blaja namun doktor ttp menasihatkan die berehat di rumah sahaja...disebabakn die mmg nk blaja n syg pade pelajaran maka die ambil kputusan yg berisiko..iaitu belajar sendiri di rumah!!! belajar tanpa adanya guru di hadapan utk membimbing!!! tersentuh hati kecilku ini apabila die berniat nekad utk meneruskan pelajaran sendirian di rumah..xsgke bdk yg keadaan kesihatannyer diambang maut sgup nekad utk teruskan pelajarn sendirian di rumah sedangkan bdk yg sehat walafiat yg bole terkinje2 mls nk g sekolah..bdn sehat mcm gajah tp mls nk wat kje sekolah yg ak bagi..monteng jekr kjenyer...tp ak mmg salute kt bdk ni..sakit bkn pghalang utk die teruskan pelajaran die..mmg syurge tmpt org mcm ni..hatiku terdetik..ape peranan ak sebagai guru utk bantu die??ape sumbangan ak utk die??ak guru prektikel xmampu nk tlg die kew??yew..mgkin dari segi kewangan ak xmampu..tp dari aspek lain?? Allah tu maha adil..terlintas secara spontan dijiwaku dan dgn drastik mengatakan
" AK KNE BANTU DIE!!!"
utk itu ak telah menawarkan pada parents die utk ak mengajar dan bimbing die belajar di rumah secara sukarela..ikhlas tanpa sebarang bayaran sesen pon..mgkin itu sumbangan yg mamp ak berikan pada die..dan ak rasa berbaloi kerana ak mengajar bdk yg mmg nk blajo..rather than students who attended the class but without willing 2 study..parents tu terime n bdk tu jgk same..tp tulah..ak cme mampu ajar die subjek pengajian am paper 1 n 2 sahaja..subjek lain ak xmampu nk ajo psl bkn bidang kemahiran ak..tp xpewla..sekurang2nyer ak dpt bantu die dlm PA coz subjek tu merupakan subjek plg killer kt STPM...
kpd kamu pelajar istimewa cikgu..cikgu janji ak cbe sedaya upaya cikgu utk ajar n bimbing kamu semampu cikgu..cikgu xminta apa2 balasan apetah lagi byran wang ringgit..segala kos pergi dan balik serta ABM tuk kamu ditanggung oleh cikgu sendirik..kamu cuma blajar dan jaga kesihatan kamu dgn baik..air minuman pon cikgu akan bwk sendirik..xyah ssh2kan mak ayah kamu..
ITU JANJI CIKGU SHAHRIL PADA KAMU!!

p/s: ak berdoa agar hajat ku ini tercapai, dipermudahkan urusan mngajar die, diterangkan hati die spye senang menerima dan menyerap pelajaran yg ku ajar nnti dan memperoleh pahala utk kegunaan ku di akhirat kelak..amin...

~~~urm~~~



Sunday, June 12, 2011


~~~abc~~~

cuti 2 minggu xbyk bende yg ak wat..kje sekolah xbole tinggal..nme jerk cuti tp keje still follow sampi ke bilik ak neh..kje hakiki yg kne wat cam biase la..wat RPH...nota..ABM..tp xpew..ak rela wat demi ank bangse ak wpon kkdg diorg sket pon xhargainyer..xpew..yg pntg tugas ak ttp ak laksanakan dgn sebaik mungkin...byk lagi yg ak carutkan sbnrnyer mengenai tugas seorang cikgu neh..tp mase xmengiziznkan sbb ak byk kje nk wat..skg ni pon tgh dok sebok gunting2 pic tuk ABM esok..esok ak ngajo sejarah n pengajiam am..matila..subjek killer abes...SAPE KATE JADIK CIKGU SENANG????!!!!

p/s: klu de ank muarid ak yg dok dekat uma ak mmg kompom die ak pakse tlg ak gunting gambo neh...haha

~~~abc~~~

Tuesday, May 31, 2011

yeah!!



~~abc~~

huhuhu..arini masuk 5 ari ak dh bercuti..huhuhu..sonok gak dok melepak..golek2 cam cipan ats katil ni sorang2..( padehal demam + mlot de ulser )...tp rase cam syurge jerk dpt berkurung dlm bilik ni..hahaha..dh la wangi n sejuk plak tu..( pasal dh de aircond kecik ) hik3..but..kkdg bosan plak..urm xpewla..mggu depan dh mule bz blk..klas tambahan..camping dak2 sekolah..huhu..camnela gayenyer ak nk camping ngn dak2 sekolah ni ek???msti lucu pasal ak sndirik xberape nk reti pasang khemah ni..matila..xpew..cikgu kn tugas die bg arahan jerk..tol x??so korang (student2 ) dgr arhan cikgu ek...hik3..but satu yg ak xske ble camping ni adalah ssh nk crik tmpt buang air n mandi..ak plg xske...urm..xbole kew camping dlm hotel???xpon resort kew???

p/s: kne beli blerang 3kg ckop x??nk pagar khemah ak dari ganguan makhluk halus spt lipas,lipan,semut,ular,kumbang,cacing,pacat,lintah dll.

~~urm~~

Sunday, May 29, 2011

ape dh jadik??

~~urm~~

hidup semakin lme..umur plk semakin bertambah..pglaman secara xlgsg semakin penuh..liku2 kehidpan semakin terus mencabar..mgkin bkn dari fizikal namun mental..itulah yg dihadapi ak..kehidupan ku semakin biase.biase dlm erti kate lain sunyi..sunyi camne ek?ntahla..xtaw nk kate ape..well..slrg dh bergelar cikgu..singguhpon cme cikgu pektikal namun jiwa seorang guru ttp wujud dlm hati ni..asalnye xde sikit pon cite2 nk jdik cikgu..sgt jauh ak nk pk jadik cikgu ni...ya mmg kerjanyr mulia..sbb tu ak xterpk kot pasal ak xla semulia guru itu..nmun inilah yg dikatakan dengan takdir Allah yg tidak sape pon tahu..ape hikmahnye ak ni jadik cikgu??urm..mgkin wat mase skg ni blom lagi nmpk hasilnyer..nmun ak percaya setiap kejadian ade hikmahnyer..so..rutin ku sudah berubah dari biase..wpon cme pektikel namun kerja harianku mmg xubah mcm cikgu ttp yg lain..bangun seawal yg mungkin..( 5.40am mangon dh..ak rase cikgu besar pon lom mangon lagik tu )...bersiap awal..by hook or by crook ak kne kua umah kol 6.30am..time ni sumer ank murid ak baru mangon kot..tu pon agk2nyer la..smpi sek terus makeup2 mane yg ptt r..bercerminkan side miror moto, ak pon tochup2 sket..yg ptg rmbut kne skema tp stylo..cmne tu??hahhaa..nnt senang2 ak amekla pic ek kasi tgk..hik3..kmudian tulis kehadiran kt opis..tp ak perasan sejak ak dtg mmg ade 3 4 org student yg dok perhatikan ak dari ats bngunan sek..ble ak smpi jerk tinge ak yg capang ni msti dgr diorg dok sok sek..sok sek ttg ak..samada baik @ kutukan tu ak pon xtaw..hopefully ok r..tp ak ttp melangkah ngn kompidennyer..hahaha..smpi opis ak terus dok nyape2 mane2 cikgu yg ade..siap salam2 bagai la..yela..nk tunjuk ak ni bknla kere sumbang, wpon ak rase cm pelik plak..coz ak xbese dok nyalam org neh..org pertame ak akn wat cmtu kt shanmugam..kwn pektikel ak neh..diela org pertame yg akn ak ucap "morning"...die ni mmg baik...slalu gak tlg ak...so di pagi yg hening tu ak dok gossip2 dlu r ngn die ni smntare tggu loceng pg bunyik...kriingg!!!loceng bunyik
menandekan perhimpunan bermula..sek ak neh ari2 de perhimpunan ok..so sumer cikgu2 akan mencapap depan perhimpunan termasukla ak neh..hehehe..dats y la ak kne pki bj lawa2 ari2..hik3..perhimpunan xlame pon..kejap jerk..siap jerk ak pon masuk blk bilik guru tggu "posgal" sampai...haha..posgal ni adelah kakak2 kerani kt sekolah ni..kje die pg2 adalah anto slip relif klas...so ak antara yg slalu dpt relif ni..mklumla...cikgu pektikel...but its ok..fun jgk..haha...so selesai kt situ..pastu ak nekla kt opis ak plak..haha..jgn jeles..ak ade opis sndirik yew..memndangkan ak neh cikgu form 6 makanyer ak special sket..blk guru pon asing sket dari cikgu2 lain..xkesahla..yg ptg ak stil bersosial ngn cikgu2 laen ek...kan ak dh kate ak ni bkn kere sumbang...so dipendekkn citer..kje harian ku bermula..ngemas bilik mane2 yg ptt..wat RPH..tlg2 cikgu2 lain wat kje..wat nota..n mcm2 lagila..camne cikgu wat kje camtula gak ak bekerje..agak meletihkan..agak memenatkan..tp bak kate org..asal kje tu ikhlas..kite akan eppy bekerje..penat lelah akan hilang dgn sendirinyer..urm..klu cikgu2 lain blk kol 1pm..ak plak kne blk kol 3.30pm..psl form 6 mmg blk lmbt..so smpi dlm kol 4pm..dh smpi umah ni mmg letih...bkk2 baju terus koma smpi mgrb..so tu jelah keje harian ak sejak jadik cikgu ni...so??ade yg berminat nk jadik cikgu???

~~urm~~

Tuesday, May 17, 2011

blog ak masih bernyawa yew..


~~abc~~

aloohaaa kenkawan!!!lme xbersua ek??maklumla ak neh skg agak bz lor..sejak abes exam smpila arini rase bz jerk...(padehal ak membute jerk) hik3...sbnrnyer bkn bz ape pon..cme xde mood jerk nk nulis dlm blog ni..huhuhu..btw...skg ni ak lg la bz kan...bkn ape..skg ni dh jadik cikgu..:: w'pon cme pektikel jerk::" smekom klas!!!sy cikgu baru awk sumer..nme sy mohd sharel..bole pgl sy cikgu areltz "~~matila~~...ala tu pon kire cikgu la gak kan??so memandangkan ak dh jadik cikgu neh makanya ak akn terpaksela mangon seawal yg mungkin...pasalnyer kol 6.30am ak dh merempit g skolah u oollzz!!!mklmla sek agak jauh dari umah ak neh...mau x mau kol 5.5oam ak dh mangon pagi..tulew nmenyer pengorbanan seorang guru yg ank muridnyer xtaw..then kol 3pm br ak gerak balik dari sekolah pasal ak ni ngajor dak beso2..dak form 6..kje agak menyeronokkan la..but ble smpi uma jerk kompom ak akan koma smpi maghrib..mak ak pon xleh nk kate ape dh bile tgk ak terbongkang mmbute kt blk..so smpena ari guru aritu sambutan biase2 jerk..adiah kali ni pon xbyk...haha..pasal ak baru masuk seminggu..cbe klu sebulan ak masuk..mau sebakul penuh moto ak ngn adiah nnti...hahaha...so itu saje tuk mlm ni..sok luse kank klu de mood ak citer lagik ek...daaaa....

p/s: pic ak jadik cikgu lom de ksempatan nk amek lagi..agpon xde camere lew..haha..coming soon!!!

~~abc~~

Wednesday, April 20, 2011

lu org saje wat gua hangen kn sial!!!


~~urm~~

haram jadah!!kambing gurun tol r..tgk..blom pape ak dh maki bagai dh..jap lagi ak nk carut plak..bukan ape..sebagai permulaan ak nk bgtaw yg ak br jerk smpi kolej..seminggu lew cuti blk kg..jmpe mak ayah n anak2 sedare..saje lps rindu katenyer..nk dipendekkan citer lbh kurang 10pm ni ak pon sampi lew dari kg...bilik gelap..tp penuh ngn org..ble ak on lampu...terbeliak mate masing2 ( pendatang xdiundang ) tgk ak balik..yg dok ngankang..yg tgh stim isap rokok daun cap ayam n yg xbole blh ade yg tgh syok dok landing atas katil ak..hangin satu bdn beb gua!!bilik ak dh mcm sarang penagih dadah!!!bersepah mcm reban tikus..ak tglkan blk kg elok kemas n bersih jerk..ttbe blk cni terus mcm sarang pelacur pon ade..mjur ak xjumpe kondom @ KY gel kt cni..taw plak ak marah kn??ak letak beg jerk terus lesap sekor2 penagih2 tue..setan btol lew..mjur lew ak semapt sorok bantal bucuk n teddy bear ak!!!!ak rase nk bako jerk bilik ak neh!!!

p/s: npe ade org dari sesebuah kawasan mmg terkenal ngn sikap pemalas n pengotor???

~~urm~~

Thursday, April 14, 2011

jiwe kacau...


~~~urm~~~

hidup xseindah yang diminta...ibarat helang raje di langit..gagah diawan..namun kdgkale terseliuh juga sayap yang menggerunkan si pipit..begitulah kehidupan kiter sebagai manusia..tinggi mane pon kiter berdiri..hebat mane pon kiter berkuasa..pasti suatu hari nanti akan kecundang..cuma bezanya adakah tercundang dengan sendirinya??atau dicundangkan oleh orang lain..musuh??pensyarah??pelajar??abg??adik??pak long??dendam??dan xmustahil kwn sendirik..juga keluarge sendirik..so??adilkah dunia ini??luasnyer dunia ni..tp knpe masih ade percampuran antara makhluk yg jahat hati ini dengan sibaik hati??knpe xde dunia yg membezakan kedudukan org jahat dengan org yg baik??mcm syurge tuk org baik..nerakew tuk org jahat..( agak2 ak kt mane?)..bodohnyer ak tanyekan soklan sedemikian rupe..tntulah bersebab npe diwujudkan dunia camni kn??ow god..jiwe kacau macam ni pelik2 ayat ak tulis...pade sesape yg xpaham xpewla..pasal ak pon xberape nk paham gak ape yg ak nk sampaikan...namun yang pasti klu sesape yg btol2 memahami diri ak die pasti paham...Zzzz...

p/s: bercelarunyer post ak kali ni menunjukkan bergelorenyer jiweku skg neh!!!!pitam jap!!

~~urm~~

Sunday, April 10, 2011

ssh jgk nk berkawan upenyer..


~~~urm~~~

pagi yg gelap kini sudah terang..org gi sekolah ak plak gi cuci baju kt dobi..urm..tula rutin tiap2 minggu..btw..sementare nk tggu bj ak siap dicuci, terase teringin plak nk mencarut dlm blog ak neh..agak lame jgkla ak tinggalkan..xtaw npe..xde mood kot nk nulis..ak tgk org len pon mcm senyap jerk sumer..hahaa..xpewla..lagpon nulis kt blog ni sekadar tuk release tension..bukan tuk glamority..*tol ke ejaan ak neh*?hehe..now..topic arini adalah nk citer ttg "kwn yg xsuke kiter berkawan".."xpon kwn yg xsenang kiter nk berkawan"..lagik xpaham...xpon " kwn yg nk kiter kwn ngn die jerk" erk???camne tu??bole x paham??xpaham xpewla..meh ak kasi paham...mmg indah dunia ciptaan Allah ni...byk makhluk yg hidup..n byk juga jenis n perangainyer..cmtula gak ngn kwn2 disekeliling kiter..byk hati n perasaan kte nk jage..wpon kkdg ati kiter menanggung seksanyer..ni la yg terjadik pd ak..ssh klu de kwn yg cbe nk sebok n jg tepi kain kiter..xbole kew ak nk kwn ngn org laen?xbole kew ak nk ade ramai kawan len?xkesahla kwn ak tu laki kew..pompuan kew..pondan kew..pd ak selagi name kawan xde sempadan tuk kiter memilih kawan..asal kwn yg kiter carik serasi n tidak mengganggu hidop kiter sudahla..ssh same ssh..sng same senang..tp masalahnyer ade jugak org yg xsenang..tudoh ak mcm2..kate ak mcm2..diorg tu sape??skandal ak kew??spedo ak kew??sumer tu xde yew..dh lme ak tgglkan..gf ak kew??gf ak sorang jerk yew..yg lain2 tu sumer kwn2 ak jerk..so tarafnyer adakah same xlbh n xkurang..jadik jgn lew nk tudo ak mcm2..ngumpat ak blkg2..ak pon nk idop ngn ceria gak..klu korang nk kwn ngn berjuta2 org ak xambik pedulik pon..nk kwn ngn mak hayam??pondan??pelacur??cine??india??lantakla korang..ak xpernah nk sebok pon..tp klu ak??sumer ko nk sebok..biala ak nk kwn ngn sape pon!!!!ak xmntk belas ehsan korang pon...igt time ko ssh dlu ak yg slalu tlg ko..

p/s: BERKAWAN BIAR SERIBU..BERCINTE BIA SATU!!

~~~urm~~~

Tuesday, April 5, 2011

hurrmmmmm...


~~urm~~

npe mood ak asek xde jerk..xde mood nk g klas..xde mood nk nulis blog..xde mood nk mkn..sgal2nyer xde mood..dhla tu time ni jgkla byk dugaan yg dtg..thesis ak la..sidie tu la..haish..mcm2 r..ade jerk yg xkene..bosan sungguh...rase kkdg nk jerk ak ni nek sampan n g satu pulau..dok situ diam2..nk mkn gi mancing ikan...nk minum gi kt sungai..nk mkn buah gi pjt pkok..nk mandi gi kt aer terjun mandi n berenang sorang2..mlm2 wat ungun api...urm..msti tenang ak time tu kn???xpayah ak nk ssh2 pk hal dunia yg serabut neh..kkdg ak rase cm rindu sgt kt pulau tioman..mcm nk g blk jek pulau tu..org kt sane pon baik2..sumer syg kt ak..leh snorkeling..leh diving tgk ikan beso2..bbq ikn fresh..nek bot...sonok jekr rase..hurm...

p/s: npe kiter hidop msti de dugaan??

~~urm~~

Wednesday, March 23, 2011

jauhkan dirimu dari lalat ijau..


~~urm~~

kwn..adekah kiter perlukan mereka?cmne klu kiter diambil kesempatan oleh kwn??urm ssh nk kate..sbb kwn ni kkdg pandai berlakon..plastik..lbh2 lg bg yg merasakan dirinya bagus..dan plg teruk klu die pergunekan kiter tp sebaliknyer di belakang mengutuk n mengate kiter..yup mmg ade..mmg wujud pon...kwn2 ak??itu ak xpasti..namun naluri seorang manusia sering mengigatkan ak agar bewaspada..tp secara umumnya sepanjang hidup ak kt dunia ni ade beberapa jenis kawan yg sering bermasalah...salah satunyer adalah bile org tu dtg sndirik n nk berkawan ngn kiter..awas..org mcm ni klu nk jadikan kwn perlu hati2..pasal org camni biasenyer akan merosakkan persahabatan asal kiter..contoh ek..mase sem 1 asal kwn kiter cme ade 8 0rg jerk..sgt bahgia la kate org..wat esemen same2..sambut besday same2..then dtgla sorang makhluk ni nk kwn ngn kitorang..dtg xberjemput taw..pasal asalnye die jugak de group die sndirik..tp pasal die ni de masalah ngn group die makanya die nk masuk group kitorg..tp tula..madu diberi tuba dibalas..disebabkan sidie group asal yg dulunya ade 8 org dh berpecah belah..pasal sidielah..ske bruk2kan kwn blkg kiter..sdgkan sblm ni group kitorg kekal jerk xde permusuhan..masing2 bole bertolak ansur...tp dgn kehadiran die mcm2 hal berlaku...sbb ape??sbb die bwk perangai buruk die masuk dlm group kiter..die jerk betol..die jerk pandai mara kononnyer..die jerk bole ngutuk kiter..tp ble time die kne kutuk ( wpon gurau ) pandai plak die mara..sbb tulah die ni asek tukar2 group jerk..org cmni jgn jadikan kwn yew..masalah nnti group korang..klu kitorg ni boleh ak katekan group yg baik..dari sem 1 smpaila sem akhir..kelas same..esemen same..wat kje ape pon same..tp dgn kehadiran sorang pendatang tak diundang ni telah menyebabkan kump yg baik jadik pecah belah..1 tips memilih kwn...klu de sape2 yg dtg ke kumpulan kiter, tp die ni sering bertukar group tu maknenyer die ni ade masalah..SO JGN AMIK DIE SEBAGAI KWN..HINDARKAN DIE DARI MASUK GROP KITER...pasal percayela..die ni akan merosakkan hubungan persahabatan kiter dari dalam hingga kump kite sukar nk bersatu mcm dulu2...hehe..itulah ceramah motibasi yg telah disampaikan oleh prof. tan sri Dr.areltzsensei...selamat beramal...hahaha...

p/s: cerita berkenaan adalah contoh..tiada kaitan dgn yg hidup mahupon yg mati..klu de sape2 terase amek2la pengajaran ek...(^_^)

~~urm~~

Saturday, March 19, 2011

ak idop lagik


~~~urm~~~

ak masih blom de mood nk tulis dlm blog..nk kate bz xde la sgt..tp cm xde mood plak..nk kate xde citer nk tulis ade jerk citer..mgkin terlalu byk citer kot ak nk tuliskan..huhuh..xpewla...nnti ble2 ak rase nk nulis ak tulis ek...ne taw..mlm ni kew..sok kew...luse kew..tulat kew...coming soon ek...

p/s: saje post bg inform yg ak masih idop lagik..hik3..

~~~urm~~~

Tuesday, March 8, 2011

berokben!!


~~~urm~~~

agak tertekan ak blk kg..kononnyer nk senang lenang berehat smbil tenangkan fikiran..tp mkn preasure plak ak..bukan ape pon..,slh kecik jerk tp mmg bole jadik besar n preasure sgt...xlain x bukan..masalah "berokben" ak yg sewel ni r..sejak 2 ari lps ak failed nk berlayar2 dalam lautan internet ni..nk merayap kt sarang lelabah pon xlps..sakit tol aty ak ni..byor mhl tp servis cam haram..4x ak tepon customer servis tp sumer xjadik..dhla die pas ke sane cni..dh mcm bola ak neh..last2 kne carut ngn ak baru la diorg serius nk setlle prob ak..mcm2 diorg soh wat..soh cabut moderm la..g kt tool la..soh restart lappy la..yg xbole blah die soh ak cabut n pasang kt usb lain..die kate usb ak de prob..bodo jerk alsan dieorang tu..padahal masalah connection..pe kene mengene ngn usb??ble ak tnye diorg leh ckp xtaw nk wat ape ag dh..sengal tol..mmg kenyang r diorg mkn carutan n makian ak semalam..bpk ak pon wat2 xdgr jerk ble ak carut2 dlm tepon..hahaha..so maw xmaw kne tggu ak blk kolej r baru bole nk on blk tnet ak neh..MENCIK!!!!!!

p/s: sori ek kengkawan FB n bloger..blk nnt ak akn bls sumer komen2 korang tu ek..

Thursday, February 24, 2011

~~EMPTY~~

~~urm~~

sunyi sepi..terase diriku kembali kosong seperti suatu ketika dulu..kecerianku sedikit demi sedikit sirna..entah kenapa ak merasakan begini..kekasih..kwn rapat..teman..kurasakan seperti tiada disisi..kepercayaan semakin menghilang..kecurigaan semakin menebal..kerisauan semakin menghampiri..apakah apa yg ku jangkakan akan menjadi kenyataan??dimana hilangnya keceriaanku?apa puncanya terjadi sebegini?satu persoalan yg perlu ku jawab sendirian..namun puas ak mencari...tapi tiada kutemukan..apa kemahuanku seperti terbantut di tgh jalan..ak masih mencari diriku...diriku yg ak kenali suatu ketika dahulu..diriku yg senantiasa ceria xubah seperti manusia yg tiada kenal erti duka..tp semua itu lenyap sekelip mata..puas ak mencari puncanya...bolehkah ak kembali seperti dulu?ceria xkenal waktu..senyuman sering terukir bersulamkan ketawa riang seorang insan bernama ak..hurm..boleh dikatan setiap waktu ak mengeluh..hidpku dilanda kebosanan dan kekosongan..yg kadangkala merasakan diriku tersangat gelap...bolehkah ak hidup terus menerus begini??

~~urm~~

Friday, February 18, 2011

prk hambar..


~~abc~~


PRK UPSI tengah rancak..kempen..pasang poster...rapat umum menjadi lumrah dlm prk..namun yang pasti prk kali ni agak hambar..mgkin meriah dgn adanya pertembungan banyak parti yang bertanding..klu dlu cumer 1 lawan 1..antara Aspirasi VS Mahasiswa Pendidik..namun sekarang dh de parti2 serpihan baru yg bertanding...mcm parti LMP= legasi mahasiswa prograsif..parti cap tapir yg xjelas perjuangannnyer..parti smile pon same..ntah ape2..tp xpew jgk...at least meriah..tp pew yg xbest adalah calon2 yg bertanding...masing2 xde persiapan yg rapi dalam menghadapi prk..rapat umum hambar...xde yg menarik..cakap pon gagap2..manifesto langsung xmenarik..cume adela beberape calon yg ade persiapan rapi...yg datang rapat umum pon rate2 pnyokong sendirik..dh mcm syok sendirik pon ade..berbeza time ak..masalah gak ngn pgurusan kolej ni..tempat rapat umum xstratergik lagsung..rapat umum kn untuk student yg atas pagar n yg xkenal calon yg bertanding..so ltkla tmpt yg menarik perhatian mcm kat kod or parking depan khar ni..de kew letak kat penjuru kolej??dhla sempit..sape yg nk tgk???tp xpew..masa berkempen masih ade lbh kurang 2 hari ag..harap sok mlm calon lbh bersiap sedia..lbh mantap..lbh berani nk bercakap..penontong biar ramai yg dtg dari dak junior yg xtaw ape2..baru name kempen...ak bercakap atas dasar pemerhati politik kampus...

p/s: klu perlu g lew carik ustaz ke bomoh ke mntk aer tawar2kan spye ilg gugup tu..hik3...hidup pimpinan bitara!!!!


~~abc~~

Wednesday, February 16, 2011

jadikan pengajaran


~~abc~~

politik oh politik...org kate time kt universiti la tempat yg sesuai tuk kite main ngn dunia politik?betol kew?mgkin betol mgkin x..tp hakikat yg sebenarnyer kite xbole lari dari arena politik..kehidupan manusia mmg digelumangi suasana politik samada dia perasan mahupon tidak..namun yang pasti adakah mahasiswa itu wajar menerima politik bila dia berada di dalam kampus??relevan kew??terserah pada manusia yg bernama mahasiswa itu..namun pada hemat peribadiku ia wajar..tidak salah klu nk berpolitik..mahasiswa yg berpolitik adalah mahasiswa yg berjiwa rakyat..berjiwa nasionalisma..jiwa yang sayangkan bangsanya..jiwa yang taat pada negaranya..namun selaku mahasiswa yg cerdik akal fikirannyer harus bijak dalam merancana jejak langkah politik yg diceburinya..ibarat menarik rambut dlm tepung..rambut xputus, tepung xberselerak..sbgai mahasiswa yg berilmu tinggi dan cakna dalam pemikiran, kita tidak seharusnya melakukan tindakan diluar batasan seperti mana yang dilakukan "sivil society" di luar sana..jadilah manusia yg pandai bersyukur dengan anugerah yg telah diberikan..jgn cpt lupa dengan bantuan yang telah diberi..jangan jadi kacang lupekan kulit..kite didalam universiti ada undang2 tersendiri..undang2 dlm universiti berbeda sama sekali dengan undang2 di luar sana..masalah terjadi apabila kite terjerat dengan mainan politik luar..mereka sering membakar semangat dalam memperjuangkan ideologi bawaan mereka waima sekalipun kita kabur akan perjuangan mereka...bile tertangkap..kecundang sebelum berjuang sape nk tolong??"mereka2" itukah??mase depan gelap..adakah "mereka" dtg untuk membantu??fikirkanlah..sape pon yg kite sokong..aliran mana pon kiter selusuri..itu hak kita selaku manusia yang terpelajar..namun biarlah ibarat berjalan bersama sang bayu..pantas berjalan namun musuh gagal menjejaki..ape yg berlaku hari ini jadikan iktibar..jadikan pengajaran buat semua pelajar yang bertaraf mahasiswa..selamat berjuang buat semua aktivis pelajar!!!

Saturday, February 12, 2011

masih jelas..ak xpernah lupe..


bb...

bb...

b nk bgtaw org yg plg b sayang adalah bb..mungkin bb dh bosan dengar b ckp bende ni ari2 tp ini lah kenyataannyer..bb..w,pun b slalu marah bb, tp dlm aty b sgt sygkan bb..b mara sbb b terlalu sygkan bb sampai xtaw nk wat pe agi..b bole gle sbb terlalu sygkan bb..b ske klu bb slalu de dkt ngn b, b xdpt terime, b saket aty dan risau sangat klu bb gi kt org len..

bb...

b skrg sedang membina hidup sendiri..b harap sangat bb faham keadaan b..banyak kelemahan b skrg..b xmampu nk wat bb heppy2 mcm couple lain..kdg2 b terase ble tgk org lain dpt jenjalan dengan pasangan mereka tp b xmampu nk wat mcm tu..b cume mampu mengatakan yang b syg bb..itu je yang mampu b jamin..b skrg benar2 berade di bawah...cbe untuk bangun semula..b telan segala yang pahit sehingga b jumpe bb yang benar2 memberi b kekuatan untuk bangun semula..terima kasih pada bb..

bb..

b bukan sesiape pon..tp b ikhlas syg bb..sumpah yang b ikhlas syg bb...b mntk maaf ats segala yang b penah wat pada bb..segala kekurangan b harap bb terime..inilah diri b..b harap,dengan kekuatan yang bb bekalkan pada b dapat menjadi tulang belakang kejayaan b..

bb..

mase kt kg nnti jgn lpe b..jag diri bebaik...ape2 pon b mintak dari bb msj la b setiap hari..walau sibuk camne pun msj la bgtaw..jgn biar b terfikir2 ape yg bb sedang buat...janji dengan b ye syg..

bb..

ni jer yang b nk ckp..b xmampu nk ckp dengan mulut..harap bb maafkan b..dengan care ni jer b dpt luahkan semua..ape2 pon jage diri bb baik2..simpan hati b baik2..b dh serah segala jiwe rage b pada bb..jika xnak pulangkan semula..jgn buang die merate...

your B...

p/s: mengingatkan ak pada si dia..:)

Friday, February 11, 2011

xde mood..


~~urm~~

ape yg xkne ngn ak arini??rase xsdp bdn..xsdp emosi..xstabil di mane2..mcm ade jerk yg xkene..perasaan rase gelisah..resah..mcm2 ade..mgkin ak perlu bersendirian tuk seketika..tanpe perlu berhubung pada sesaper..mlot ni rase cm berat nk berbual2 ngn sesaper..even ngn roomate ak sndirik..nk gi jln xtaw mane nk tuju..ape yg perlu ak lakukan??tido mate pon xmo lelap..hurmm..mgkin de hikmah disebalik kejadian yg maha Esa..

~~urm~~

Tuesday, February 8, 2011

syukur..


~~urm~~

mlm td ak mmpi due bende..yg pertame ak mimpi nek kude putih..wa sonok plak..yg kedue ak mmpi shiro ak jatuh.wah..abes terkopak skrin die weh..sdey ak mlm td..tp alhamdulillah mangon pg jerk ak rabe2 si shiro msh dlm keadaan yg baik n sempurna..syukur sgt2..hik3...SY SYG SHIRO!!

Sunday, February 6, 2011

bas persiaran kaler kuning vs ulat puake..= penat nk mampos


~~urm~~

semalam adalah ari yg ckop memenatkan buat ak..yelew biasenyer ak nk blk tg.malim ni cme ambik mase lbh kurang 4 hingga 5 jam jerk..tp semalam 12 jam!!!citernyer bermula camni..di sebabkan ak ni kompiden ag cute..ak xpon book tiket bus cam org len buat..sbb ak xpnh pon nk book tiket klu nk gi mane2..mmg slalu gamble men redah jerk..tp pew yg jadik semalam adalah tiket sumer habis dijual kt bustand kluang..SOLD OUT!!so ak pon larik gi jb plak..smpi jb yg ade cme tiket bus ulat..hurmm..no choice ak pon bli jgkla tiket ulat tu..dgn harge yg sgt mahal yew...rm45 hingget..die kate nk jln skg ( 12.30 )..tp haram dekat kol 2pm br die jalan...die kate nonstop tp upenyer benti kt seremban la plak..de la makhluk2 dari vietnam ni gatal bijik nk drop ctu..pergh hangen tol ak..asek kne kencing jerk..dhla dlm bas tu mcm negare asing plak..yg org tempatan de 4 5 org jerk..yg laen sumer nepal..bangla..vietnam..ntah dari mane pon ak xtaw..siap tampal2 koyok kt kple ag..bodo jerk rase..dh la mamat ulat tu garang nk mampos..tp pdn mke vietnam tu kne mara..hik3..


ulat bas tu lbh kurang cmni r..tp ak rse yg lbh sesuai adalah ulat nangke or cempedak pasal die gerak laju nk mampos..jap sane..jap cni..


so lbh kurang jam 2pm lbh bus pon gerak..yg bwk???ah soo @ nyonya..ilek jerk die merempit bas..dgn t-shirt n sua pendek die pecut bas mcm haram..jln moto pon die sebat..habes die redah..ak yg dari pagi langsung xmkn paper..nyesal rase xmkn nasik lemak yg mak ak blikan..huhuhu..nanges..dhla ak neh xbole tahan lapor..kompom peneng pale nnti..yg de cme limau jerk..so ak just mkn limau jerk sepanjang perjalan 12 jam!!yg menjadik puake bile nk smpi seremban n senawang...bapak r..jem gile nk mampos...ha yg kat ctu r jadik punce n masalah ak smpi lmbt..jem weh!!!!perjalanan yg sepatutnyer cme 4 jam melarat smpi 12 jam!!!lagi puake bile ak kne kencing ngn mamat ulat tuh..ak tnye bas ape ni??die kate bus persiaran kaler kuning..dh tggu kt tepi jalan..bile ak smpi upenyer bas sekolah!!!!setan!!!


ni la rupe bas yg ak nek semalam...BAS SEKOLAH (ulat bas kate bus persiaran kaler kuning ) haram tol ak kne kencing ngn mamat tuh...


last2 ak smpi kl kol 7.30pm..smpi terus ak larik g stesen LRT n larik ag gi hang tuah pasal nk amek bus tg.malim..ni lg haram pakcik bus tg.malim..bole die ngn akak bus lagi satu berebut ak.siap maki2 ag...disebabkan ak percaye kt pakcik neh ak pon nek r bus die..kononnyer jln kol 8.50pm..tp pakcik ni pon satu haram lagi puake..kol 9.30pm br die jalan..dhla pwot ak kmbung masuk angen..last2 dlm kol 10.30pm ak smpi kolej...aduh..ckop memenatkan...so semalam ak marathon vs travel dari SPG.RENGAM--->KLUANG--->JB--->patah balik ----> KL--->HANG.TUAH---> TG.MALIM...sgt2 meletihkan...


p/s: so pasni cpt2 ek booking tiket!!!!n jgn percaye kt ULAT BAS!!SUMER PENIPU!!ngeee...